To klassiske damesykler. Ikke akkurat lettvektere.
Jakten på drømmesykkelen

En sommerlys natt ble sykkelen min stjålet. Nå er jeg på jakt etter drømmesykkelen, men det har vist seg å være langt mer utfordrende enn jeg kunne forestille meg.

Grunnen er enkel. Min drømmesykkel ser ut som en klassisk damesykkel med bølgende, feminine linjer, men – og det er her problemene starter – den skal med relativ letthet få meg opp byens bratteste bakker. Finnes det noen for meg der ute?

 

Jeg er ikke sikker. Jeg har trålet byens sportsbutikker, hvor syklene står tett i tett og lukten av nye gummidekk parfymerer lokalet. Jeg har sett i de mindre nisbjebutikkene, og her – i rettferdighetens navn – har jeg blitt småforelsket. Men med prislapp på kr 15 000 må jeg melde pass. Det er simpelthen for dyrt for meg.


Så hvor skal jeg finne en sykkel som ser ut som en damesykkel og som får meg opp Telthusbakken, en av Oslos bratteste bakker og som jeg daglig sykler opp? Jeg vet ikke. Det jeg derimot vet, etter timer foran datamaskinen og en lørdag i Oslos sykkelbutikker, er at sykkelprodusentene tror det er umulig å forene klassisk damesykkeldesign med letthet og komfort. Her er det stang ut og hybrid over hele linja. Og damesykler med 3 og 7 gir som nesten veier like mye som femåringen jeg har bakpå på mine daglige sykkelturer opp bakkene i Tøyenparken.

 

Mens jeg venter på drømmesykkelen, har jeg fått låne en sykkel uten gir av en venninne. Rakrygget og med kurv sykler jeg nå gjennom byen og - overraskende nok - opp de fleste bakker. Lårmusklene blir større, men det gjør også smilerynkene. For min lånte sykkel har vist seg å være en humørspreder, mine medtrafikanter er langt mildere stemt overfor meg nå enn da jeg syklet på min tidligere hybridsykkel.


Så derfor, kjære sykkelprodusenter: Bruk kompetansen dere har til å lage en klassisk damesykkel som også er komfortabel for oss som bor blant bakker og berg. Og kanskje er bonusen flere smil i trafikken.

Kommenter saken
Steffen31. juli 2013 - 13:50  rapporter
Kanskje denne :-)

http://www.specialized.com/us/en/bikes/globe/daily/daily2stepthrough
Tineke06. august 2013 - 13:16  rapporter
Eller denne: :-)

http://www.koga.com/koga_uk/news/general/kogae28099s-comfort-range-elegant-bikes-with-extra-chic/
Christina15. august 2013 - 10:49  rapporter
Enig i at det er vanskelig å finne, men kanskje noen av disse:

http://www.sykkelpikene.no/categories/p-lager-damesykkel
thor arne30. august 2013 - 11:42  rapporter
hva er nå egentlig en damesykkel?

http://fuckyeahgirlsandbikes.tumblr.com/
Eva03. september 2013 - 10:54  rapporter
Jeg må slå et slag for El-sykkelen, jeg har den hvite og røde nederst på siden.

http://www.spinn.no/newsread/page.aspx?nodeid=5658
Pia13. september 2013 - 09:57  rapporter
Jeg har fått utrolig mange sykkeltips, men ennå ingen som er det jeg faktisk etterlyser: En klassisk damesykkel med bølgende linjer som kan få meg opp byens bratteste bakker. Og jeg har virkelig lett. Mens jeg venter på at en slik sykkel skal settes i produksjon, har jeg kjøpt meg en sykkel som er mer funksjonell enn estetisk. Men: Skulle noen faktisk komme over en slik sykkel som jeg er på jakt etter (bølgende linjer med noenogtjue gir til under kr 10 000), så send meg en epost.
Hans30. oktober 2013 - 12:16  rapporter
http://www.pashley.co.uk/products/princess-sovereign.html

http://www.pilencykel.se/site/sv/pilen-lyx/red
Monica01. november 2013 - 10:02  rapporter
Jeg har selv en Pilen sykkel med sju gir. Den er vakker, og er bedre i oppoverbakker enn min gamle Batavus Amsterdam-sykkel.

Vegard på Majorstuen Sykkelverksted fører Pilen - en hyggelig og servicevennlig fyr. Pilen Cykel har til og med en modell som er kalt opp etter ham :-)

http://www.majorstuensykkelverksted.no
jens05. november 2013 - 18:44  rapporter
Favoriter från København..

http://cykelmageren.dk/gallery/17-cykler/
Tharan Fergus06. november 2013 - 23:07  rapporter
To valg: Pelago fra Dapper på Grunerløkka(topp butikk, kjekke gutter) - nydelig vakker og smekker damesykkel, lett og med 8 gir. Nygammel desien fra smarte Finner. Men dameramma suger energi - dvs at mye av energien fra tråkket gått rett ned i asfalten i steden for fremover pga geometri og stivhet i ramma. Sittestilling har også endel å si og det er ikke bra på opprett sykler for Oslos bakker. Min 18 åring har en slik og elsker den men den er seig i bakker. Jeg mamma/ bestemor på 50 synes den er for seig og elsker min Cannondale Bad Boy til sommerføre og kul og rask sykling men er ennå mer forelsket (nyforelsket) i min nye El Ciclo Mugnaia www.elciclo.it fra evosykler- håndbygd italiensk elektrisk longtail transportsykkel. Herlig elegant, lett og manøvrerbar og oppreist stilling. Gatas dronning! Amsterdam og Køben - kapasitet og rekkevidde med elegans! Lykke til m sykkelkjøp!

PS - kanskje en Pelago med en Copenhagen Wheel (google!) hadde vært tingen?
Siri05. mars 2014 - 10:04  rapporter
Kjøp en fin gammel damesykkel på politiets sykkelauksjon og monter på ekstra gir! Det er stort sett ikke noe problem å bytte krank og få på noen ekstra tannhjul. Hvis du er i tvil kan du jo høre etter på et sykkelverksted før du kjøper sykkelen, så vet du om det går an:)
Elvir27. mars 2014 - 18:17  rapporter
Dapper gutta er kule og syklene de har er enda kulere.

http://dapper.no/damesykkel




For å bekrefte at du er et menneske og ikke en maskin, skriv inn bokstavene i bildet:
Captcha Image
Arkitektnytt ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.
Ledige stillinger