Anne Alnæs-prisen 2010:
Vant med møbler for de minste

– For meg er barna de viktigste menneskene i verden, de er vår fremtid, de fortjener en hverdag og omgivelser som er tilrettelagt for deres behov, sier prisvinner Helene Opedal.

Helene Opedal. Alle foto: KhiB
Helene Opedal. Alle foto: KhiB

Opedal, som kommer fra Ås, er nyutdannet fra Kunsthøyskolen i Bergen, avdeling for interiørarkitektur og møbeldesign. Med den lekende masteroppgaven «De viktige brikkene – mangfoldige barnehagemøbler» utmerket hun seg spesielt, og mottar nå Anne Alnæs-prisen pålydende 15 000 kroner. Prisen deles ut av Norske interiørarkitekters landsforening (NIL).

Det var i forbindelse med et «hvileår» som SFO-assistent, før studiene ved KHiB, at Opedal først begynte å fatte interesse for barn og rom.

– Vi blir påvirket av både mennesker og rom rundt oss. Om det er mørkt eller lyst, stort eller lite, åpent eller lukket. Det er viktig, spesielt for barn. Barn trenger ulike impulser. Fra telthus under bordet, til å løpe på engen, forteller Helene Opedal i et tidligere avisintervju.

Til masteroppgaven sin valgte hun å jobbe med barnehager framfor skole, av den grunn at hun fant det mer lekent enn klasserommet. Hun har brukt Emilio Reggios pedagogikk som teoretisk grunnlagsmateriale.

– Jeg ønsker å lage møbler designet på barns premisser, solide, flyttbare og uten giftstoffer. Gjerne lekne objekter som barna kan se flere ting i, sier Opedal. Hun har tidligere også mottatt Ås kommunes kulturstipend til yngre, lovende kunstutøvere.

Ifølge juryens begrunnelse lever kandidaten opp til kriteriet for Anne Alnæs-prisen: «Prosjektet eksemplifiserer god design. Problemstillinger er godt formulert, funksjoner er grundig analysert og løsningene er av høy estetisk kvalitet og flott presentert. Oppgaven har en spennende filosofisk overbygning og hun leverer et helstøpt produkt i tråd med det budskapet hun formidler. Formene er abstrahert, men likevel med gjenkjennende trekk som setter fantasien i gang. Møblene stimulerer nysgjerrighet og lek. Dette er fantasistimulerende barnehagemøbler som barna kan inkludere i den viktige og utviklende leken.» I tillegg presenteres barna for kvalitet, estetikk, farger og gode materialer, understreker juryen.

Kommenter saken




For å bekrefte at du er et menneske og ikke en maskin, skriv inn bokstavene i bildet:
Captcha Image
Arkitektnytt ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.
Ledige stillinger