Debatt

Den norske opera i Oslo har 10-årsjubileum

Bertram D. Brochmann 11. juni 2018

NRK feirer Operaen med minutt på minutt sending, og Gaute Brochmann kommenterer i Arkitektnytt.

På Snøhetta sin utstilling i Arkitektenes hus for noen år siden var denne konseptmodellen utstilt sammen med andre prosjekt-konsept. For meg viser denne enkle lille pappmodellen et fantastisk grep, et konsept, som de vant konkurransen på blant 200 arkitektutkast. Modellen viser en utvidelse av bygulvet i Oslo, en ny by-allmenning, et amfi som utescene, den går ned i Oslofjorden og synliggjør vannet i fjorden, synliggjør lyset i luften over vannflaten og er en del av det store landskapsrommet mot byen. 

Modellen viser også inngang mellom gulvflatene, sceneloftet for teatersalen som stikker opp av bygulvet, og de store tjenende verksted- og øvingsalene i bakkant som her ikke er under hele bygulvet.

Alle disse forholdene opplever vi sterkt når vi er på Opera, det er ingen bygning der.

Jeg mener at dette er det de på BAS kaller Åpen form. Operaen viser at det er mulighet for oss arkitekter å argumentere for å få «usynlig forhold» med i formsvarene våre.

Bertram D. Brochmann

P.S. Det er en katastrofe at «Edvard Munch» skal plasseres i en vertikal, lukket form på en bryggekant, og at han ikke fikk «leve» på bakkeplanet sammen med mennesker på Tøyen som han var så opptatt av.