Byutvikling

Amazon i storbyjungelen

Hva skjer når Amazon legger et nytt hovedkvarter med 25 000 ansatte til New York? Kritikerne er høylytte, men flertallet ønsker selskapet velkommen.


Amazon planlegger å bygge ut i vannkanten ved Long Island City. Selskapet har lovet å inkludere stedets innbyggere i prosessen. Foto: Wikimedia Commons

Hele 238 søkere gjorde seg attraktive for storselskapet Amazons planer om å bygge nytt hovedkvarter, og ulike byer og aktører gjennomførte storstilte kampanjer for å få den attraktive bedriften til å velge nettopp deres alternativ. Det varierte fra lovnader om skattelette og subsidier til løfte om gratis sandwicher, og en sjelden kaktus i posten fra et eiendomsselskap i Tucson, Arizona. 

I januar plukket Amazon ut 20 finalister, og i november ble det klart at selskapets nye hovedkvarter skal deles mellom to ulike steder: Crystal City i Arlington, Virginia og Long Island City, i Queens, New York. Hele 25 000 ansatte skal jobbe ved hvert av Amazons HQ2, og håpet er at det tallet vil stige ytterligere som del av New Yorks borgemester Bill de Blasios mål om å skape 100 000 nye jobber, mange av dem i teknologi-sektoren, og gjøre alle New Yorks bydeler mer attraktive og mindre avhengige av kraftsentrumet Manhattan.

Ny mark ved vannet

Byen og staten New York har tilbudt Amazon offentlige subsidier på 3 milliarder dollar (26,5 milliarder NOK), ifølge guvernør Andrew Cuomo «det største økonomiske utviklingsinitiativet noensinne gjort av byen og staten New York.» Håpet er at Amazon vil generere 243 milliarder kroner i inntekter til byen og staten de neste 25 årene.

Planen er at Amazon skal bygge ut over 370 000 kvadratmeter i et område ved vannkanten langs East River, nær Anable Basin, i et område som er hjem til store offentlige boligprosjekter, og som så langt har vært unntatt byens gentrifisering. 

Amazon har allerede lovet å drive arbeidsutvikling og jobbtrening for prosjektenes beboere, samt bygge en egen skole på området. Samtidig skal det bygges en egen landingsplass for helikoptre, som riktignok bare skal være åpen 120 dager i året, men som allerede har blitt gjenstand for latter av prosjektets mange motstandere.

Området der Amazon skal bygge HQ2 er i dag preget av lave hus og industrilokaler. Innbyggerne er redde for gentrifisering. Illustrasjon: Google Maps

Nei!

«Now what I DON’T want is for our public funds to be funding freebie helipads for Amazon + robber baron billionaires, all while NYCHA and public schools go underfunded & mom+pops get nowhere near that kind of a break,» skrev det nyvalgte, demokratiske kongressmedlemmet Alexandria Ocasio-Cortez fra New York på Twitter, og uttrykte dermed sin motstand for prosjektet.

Demonstranter og kritikere har alle snakket om økte husleier, fortrengning av stedets lokale innbyggere til fordel for høytlønnede teknologiansatte, forringing av felles velferdsgoder og en økende mistillit til det dominerende Silicon Valley.

Det nyvalgte kongressmedlemmet Alexandria Ocasio-Cortez vil ikke ha milliardærer og deres helikoptere i Long Island City. Foto: Wikimedia Commons

Byens mangler

I en kommentar i på Dezeen.com uttrykker arkitekturkritiker Alan G. Brake stor bekymring for hvordan en allerede sprengt infrastruktur skal takle en slik vekst, og peker spesielt på byens undergrunnssystem, der hele 40 prosent av dagens avganger er forsinket. Brake peker også på en byggeboom, i hovedsak av luksusboliger, som brer rundt seg over hele byen. Over 480 kilometer av byens fortau er nå dekket av kalesjer i metall og kryssfinér for å skjerme byens innbyggere.

Dette fører, i følge Brake, ikke bare til kaos på New Yorks overfylte fortauer, men også til mørklegging av gater, skade på småbedrifter som blir usynlige, tredød på grunn av manglende regnvann og områder der søppel og avfall ikke blir plukket. Mange av disse hindringene blir ofte stående i årevis og skade byens småhandel og «third spaces» – kafeer, barer, restauranter og butikker der folk møtes hyppig i en by med små leiligheter.

Brake peker på borgemester de Blasios løfter om en mer rettferdig by, og sier at han «mangler en urban fantasi og forståelse av at en sunn by med gode offentlige rom og en funksjonerende infrastruktur også er en mer rettferdig en.»

Ikke alle er enige

New Yorks innbyggere deler ikke kritikernes bekymring. En undersøkelse utført av Quinnipiac University viser at over halvparten er svært positive til Amazons inntog, og at 46 prosent er positive til å gi selskapet subsidier. Det er spesielt i bydelene Bronx og Queens, der Amazon planlegger å bygge, at innbyggerne er entusiastiske, mens innbyggerne på Manhattan er de mest skeptiske. Med en gjennomsnittlig inntekt på 75 000 dollar er det Manhattans innbyggere som har minst å tjene på Amazons tilstedeværelse.

Undersøkelsen viser også at det er de hvite newyorkerne som støtter prosjektet minst, mens hele 65 prosent av den latinamerikanske befolkningen og 63 prosent av den afro-amerikanske støtter opp om planene.