Interiørarkitektur

– «Aura» er forførende, myk og elegant

Andreas Engesvik er kåret til vinner av designkonkurransen om ny stol til det nye Nasjonalmuseet i Oslo. Juryen legger frem flere grunner for valget.


Fredrik Wærnes mottok prisen på vegne av designkontoret Andreas Engesvik. Her flankeres han av Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo og administrerende direktør i Statsbygg Harald V. Nikolaisen. Foto: Ken Opprann/Statsbygg

Ikke en gang juryen viste hvem som sto bak vinnerstolen før konvolutten ble åpnet under kåringen tirsdag kveld, ifølge en nyhetsoppdatering på Statsbyggs nettside. Vinnerstolen kan sees på utstilling i Mellomstasjonen frem til 18. november.

– Jeg er så glad for at Statsbygg og Nasjonalmuseet har gjennomført en konkurranse som bidrar til å løfte norsk design, sa designer Fredrik Wærnes, som representerte vinneren, designkontoret Andreas Engesvik.

Det var mange grunner til at juryen valgte «Aura».

– Aura er en vakker stol som tilfører rommet en forførende mykhet og eleganse. Stoldesignet har en linjeføring som peker både bakover og fremover i tid. Stolen fremstår som den mest ferdig utviklede av de innsendte bidragene, sier nestleder i juryen Morten Kaels, interiørarkitekt for brukerutstyrsprosjektet i Statsbygg.

Andreplass i konkurransen gikk til forslaget «57/65/80/samle/dele/inspirere», designet av Vera & Kyte. På tredjeplass kom «Bro» av Hallgeir Homstvedt Design.

Stolen skal fortrinnsvis benyttes i museets publikumsområder, og først og fremst i den store konferansesalen i det nye Nasjonalmuseets første etasje. Stolen settes i produksjon og vil være til salgs i museumsbutikken i 2020.

– Jeg er så glad for at Statsbygg og Nasjonalmuseet har gjennomført en konkurranse som bidrar til å løfte norsk design, sa designer Fredrik Wærnes da han tok imot prisen. Foto: Ken Opprann/ Statsbygg

Juryens fulle begrunnelse for valget av vinneren:

««Aura» er en vakker stol som tilfører rommet der den skal benyttes en forførende mykhet og eleganse. Stoldesignet har en linjeføring som peker både bakover og fremover i tid. Stolens formspråk er kjent, men har et moderne og nåtidig uttrykk med selvstendig karakter og egenart. Møbelets formspråk står i kontrast til og supplerer bygningens rette linjer, minimalistiske materialbruk og store dimensjoner. Dimensjonene er store nok til å omfavne brukeren og skape personlig rom. Den ønsker brukeren av rommet velkommen og er rik og raus i de formelle omgivelsene. Stoldesignets utforming med kledde armlener gir et signal om komfort. Stolens materialvalg vil eldes med en patina som vil kle museumsbygningen. Det er imidlertid mulig å se for seg andre bruksområder for stolen som også vil gi den et liv ut over museumsbygningen. 

Stolen fremstår som den mest ferdig utviklede av de innsendte bidragene. Designeren presenterer stol med armlene som hovedalternativ. Uten armlener fremstår stolen som noe enkel, men juryen ser at denne utgaven har potensial for videreutvikling.  Stolens formspråk egner seg vel så godt for enkeltvis bruk som koblet i stolrader. I den videre utviklingen av stolen bør det sees nærmere på utforming av kurvatur for armlenet og hvordan det omslutter stolens rygg.»