Nyhet

Fornebubanen i fare?

Staten har fått kalde føtter med den planlagte Fornebubanen. Er det arkitekturen som nå må vike?


Zaha Hadid Architects og A-lab vant konkurransen om stasjonen Fornebuporten med prosjektet «Himmelen under». Foto: Fornebubanen

Det var NRK som i dag tidlig bragte nyheten om at staten nøler med å betale halve Fornebubanen, slik de fire borgerlige partiene i regjeringen lovet foran stortingsvalget i 2013. 

Under et sluttforhandlingsmøte nylig ble det klart at staten ikke er villige til å foreløpig bidra med mer enn de opprinnelige 5,6 milliardene (6,4 mrd. etter dagens kroneverdi), som ble avtalt i 2013. I januar kom en kvalitetssikring av forprosjektet utført av Concreto, der det viste seg at prisen på Fornebubanen var steget fra 11,65 til 16,1 milliarder kroner.

Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (AP), er sjokkert over signalene fra regjeringen. Foto: Oslo Kommune

Alt i spill

Etter møtet er sluttforhandlingene utsatt på ubestemt tid, mens Samferdselsdepartementet vil ha en selvstendig gjennomgang av kostnadene, skriver NRK.

– Femti prosent fra staten har vært forutsetningen for alt vi har gjort. At man nå endrer spillereglene under marsjens gang er ganske så sjokkerende, sier byrådsleder Raymond Johansen (AP) til NRK. 

– Det kan få veldig dramatiske konsekvenser for om vi får realisert dette viktige samferdselsprosjektet. Alt er nå i spill, raser byrådslederen.

Overdramatisering

I november 2018 offentliggjorde en stolt byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), vinnerne av arkitektkonkurransen for de seks nye stasjonene som er planlagt på Fornebubanen. Blant vinnerne var internasjonale toppnavn som Zaha Hadid Architects og Gottlieb Paludan Architects. 

Statssekretær Anders Werp (H) i Samferdselsdepartementet mener byrådslederen overdramatiserer situasjonen, og at det er helt normal prosedyre at departementet nå vil gjennomføre en selvstendig vurdering ut fra det totale kostnadsbildet og det totale statlige bidraget. Werp sier at staten uansett ikke vil betale for mer enn kjernefunksjonaliteten i banen.

– Det som kommer på toppen i form av lokale ønsker om utsmykning og så videre, det er fritt opp til lokale myndigheter å gjøre, sier Werp til NRK.

Flytårnet stasjon ble vunnet av Mestres Wåge Arkitekter/Mestres Wåge Arquitects SLP/Imago- Atelier de Arquitectura og José Gigante med prosjektet «Volare». Foto: Fornebubanen

Arrogant ovenfor bilistene

Hans sjef i departementet, samferdselsminister Jon Georg Dale (FRP), uttalte nylig til Aftenposten at partiet nå krever kutt i store samferdselsprosjekter for å unngå bompengeøkning. Et av punktene var å nedskalere prosjektet Fornebubanen:

– Jeg er ikke sikker på om det er en god idé å ha arkitektkonkurranser på alle T-banestasjoner og bygge dyrere løsninger enn nødvendig, sa Dale til Aftenposten. 

Utspillet har fått byråd for byutvikling, Hanna Marcussen (MDG), til å reagere. Til VG i dag forteller hun at de samlede kostnadene på arkitektkonkurransen var 2,7 millioner kroner.

– Kostnadene til arkitektkonkurransen er veldig små i forhold til størrelsen på et prosjekt til 16,1 milliarder kroner. Selvsagt går vi kritisk gjennom kostnadene, og det skal bygges nøkternt og rimelig, sier Marcussen til VG.

Dale svarer Marcussen med at det er arrogant overfor bompengebetalende bilister å ikke se etter kostnadskutt.

– Vi må se igjennom alle deler av prosjekter som dette for å finne muligheter for kostnadskutt. Dette gjelder også utviklingen av stasjonene. Kanskje man kan klare seg med en standardisering, sier Dale til VG.

– Jeg er ikke sikker på om det er en god idé å ha arkitekt-konkurranser på alle T-banestasjoner og bygge dyrere løsninger enn nødvendig, har samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) uttalt til Aftenposten. Foto: Stortinget

Prioritere vei

Samferdselsministerens parti-kollega i Oslo Frp, Aina Stenersen, mener Oslo bør gå ut av Oslopakke 3, og sier til Aftenposten at Oslo Frp vil prioritere veiprosjekter opp og kollektivprosjekter ned. Hun sier til avisen at Oslo FRP vil ut av Oslopakke 3, men at de ikke har «landet på noe» når det gjelder Fornebubanens fremtid. 

Til VG sier Stenersen: 

– Vi trenger færre arkitektkonkurranser, mer kostnadseffektiv bygging og ikke minst raskere bygging. Enkelte at prosjektene har ligget i over 10 år i Oslopakke 3, siden 2008.  

Frp er dermed på kollisjonskurs med samarbeidspartiet Høyre, som ifølge de borgerliges byrådslederkandidat, Eirik Lae Solberg, står dønn fast på Oslopakke 3 og gjennomføringen av Fornebubanen:  

– Jeg mener den må bygges. I dag går det én buss i minuttet i hver retning i rushtiden, og det er ikke mulig å øke kapasiteten på kollektivtransporten til Fornebu uten å bygge T-bane, sier Lae Solberg til Aftenposten.