Nyheter

Møtemessen

Stockholmsmessen er møteplassen med stor M for alle med interesse for skandinavisk design, mener både studenter, designere og innkjøpere.


Fra papirutgaven Arkitektnytt 02/2017
Studentarbeidene er godt synlige og får mye positiv oppmerksomhet i Greenhouse. Benken til Tora Schei Rørvik og stolen til Camilla Figueroa ble godt mottatt. Foto Lea Naglestad Sangholt

Fredrik Torsteinsen, interiørarkitekt og møbel­designer mnil, er blant de som alltid reiser til Stockholm i begynnelsen av feb­ruar. Det har han gjort i 20 år. Han er ikke et sekund i tvil om at Stockholmsmessen er den viktigste designmessen i Skandinavia.
 

– Dersom du kun skal besøke én messe i året, er det denne du bør få med deg.
 

7. til 11.februar ble Stockholm Furniture & Light Fair gjennomført i den internasjonale messehallen i Alvsjø en mil sør for Stockholm sentrum. Det var forventet mer en 40 000 besøkende fra mer enn 60 land. Det er alltid mange nordmenn som reiser på messen, og både interiørarkitekter og møbeldesignere kommer for å få med seg de nyeste trendene innen innredning og design. Arkitekter er det ikke så mange av, mener Torsteinsen.
 

– Det stilles hovedsakelig ut møbler, men tendensen er at det stadig oftere blandes mindre objekter inn i kolleksjonene. Produsen­tene favner bredere, og på messen får vi se hele bredden. Det vises også frem tekstiler og andre overflatematerialer, sier han.
 

– Selv skal jeg bruke tre hele dager og vil få oversikt over det meste som skjer.

700 utstillere er fordelt på tre haller, samt Greenhouse. I hall A og B er det hovedsakelig utstillere rettet mot kontraktsmarkedet, hall C retter seg mot privatmarkedet, men Torsteinsen innrømmer at han ikke er så «fin på det» at han ikke tusler gjennom hall C også.

 

Stockholmsmessen er en faglig og sosial arena. Det er god stemning hos de mange utstillerne. Foto Lea Naglestad Sangholt
Stockholmsmessen er en faglig og sosial arena. Det er god stemning hos de mange utstillerne. Foto Lea Naglestad Sangholt

Greenhouse

– Greenhouse er utstillingsvinduet for unge designere og designskoler. Her finner du de mest innovative nyhetene, sier Dave Vikøren.
 

En uke før messen åpner er det hektisk aktivitet på Institutt for design ved Universitetet i Bergen, tidligere Kunst- og designhøgskolen i Bergen, hvor Dave Vikøren er professor. Han reiser til Stockholm sammen med elleve 3.klasse-studenter, slik han også har gjort 13 ganger tidligere.
 

Alle studentene skal ha med seg en prototype til utstillingen, og det er mye som skal organiseres før avreise:

– Prototypene skal fotograferes, pakkes forsvarlig, og tollpapirer for alt utstyr til utstillingen skal klargjøres og signeres på forhånd, forklarer Dave.
 

– Vi pakker alt i en stor bil, som drar over fjellet torsdag før messen åpner. På veien stopper den også for å plukke opp utstyr for andre unge designere som har en tilknytning til skolen.

Det er skikkelig dugnadsånd over prosessen, og det er viktig for studentene at de kommer i kontakt med tidligere studenter under messen.
 

Vikøren understreker at det er betydningsfullt for studentene å være til stede på messen. Det knyttes viktige kontakter for fremtiden. Av de elleve studentene vil kanskje to-tre arbeide som møbeldesignere i fremtiden, resten vil arbeide som interiørarkitekter når de om to år er ferdige med mastergraden.
 

– De vil også ha stor nytte av å kjenne til og ha kontakter hos de ulike møbelprodusentene, poengterer Vikøren.
 

I tillegg til å bli kjent med nordisk møbelindustri, får studentene vist fram produktene sine for journalister, bloggere og andre møbeldesignere.

– Messen er det viktigste nordiske utstillingsvinduet for design vi har mot resten av verden, mener Vikøren.
 

Vanligvis blir ett eller flere av objektene som er utstilt på skolens område, plukket ut av en større eller mindre produsent.
 

– Objektet eller møbelet blir satt direkte i produksjon, eller det kan bety starten på et viktig samarbeid med en produsent, sier Vikøren.
 

Til tross for at antallet norske møbelprodusenter har blitt vesentlig redusert de siste tiårene, vil det være flere norske produsenter til stede på messen. Blant de det er størst forventinger knyttet til, er blant annet North­ern Lighting, Vestre og Fora Form, opplyser professoren.
 

– De siste årene har det kommet flere små produsenter på banen, spesielt danskene er flinke til å plukke opp unge designere til småskalaproduksjon. Det er spennende, sier han.

 

Lanserte prototype i Køln

Interiørarkitekt og møbeldesigner MNIL Lena Axelsson jobber hovedsakelig med nærings- og kontorprosjektering hos Metropolis arkitektur og design. Hun skal også til Stockholmsmessen i år, men for henne er det flere andre, viktige designmesser i løpet av et år. Senest i oktober var hun på Orgatec i Køln, der prototypen hennes, oppbevaringsmøbelet «Choices», ble vist for første gang. Orgatech har i 60 år vist løsninger, produkter og møbler for kontor og arbeidsmiljøer.
 

For trender, farger inspirasjon og prototyper reiser Axelsson til møbelmessen ‘Salone del Mobile’ i Milano. Hun tok masteren sin  på Domus Academy i Milano og kjenner byen, messen og alle de små individuelle showroomene godt.
 

– Stockholmsmessen er matnyttig, der finner du de skandinaviske produktene og møblene, det er høy kvalitet og det er konkret informasjon om produktene, alt er klart til å settes i bestilling, sier Lena.

På messen tar Lena turen innom standen til de svenske produsentene Lammhults, Swedese og Horreds. Hun ser også frem til å kikke rundt på Greenhouse for inspirasjon, men det hun ser mest frem til er selvsagt den offisielle lanseringen av skapserien hennes som produseres av Ragnars.
 

– Ragnars tok kontakt med oss for å høre om vi så et produkt som manglet i markedet, siden vi sitter og beskriver produkter hver dag. Vi jobber mye med aktivitetsstyrte kontorer og så behovet for mindre skap eller oppbevaringseneheter. Vi tegnet en skapserie inspirert av arkitektur, to moduler med ulike utrykk, men begge modulene skal bidra til et lekent og uformelt kontorlandskap, forteller Axelsson.
 

Det er ikke helt uvanlig at samarbeid med produsenter oppstår på denne måten, forklarer hun.

– Som prosjekterende interiørarkitekt har vi en annen tilnærming til behov i markedet enn det en møbeldesigner ofte har.

 

Samarbeid med den norske ambassaden i Stockholm

I tillegg til utstillinger og aktivitet i selve messehallen, er det flere formelle og uformelle møtepunkt som tiltrekker seg oppmerksomhet. Axelsson sier at hun fortrekker å ha en dag på messen og en dag på ulike visningsrom i byen.
 

Samme uke som Stockholm Furniture & Light Fair går av stabelen, pågår også Stockholm Design Week som omfatter mer enn 100 designrelaterte arrangementer som gjennomføres rundt omkring i byen.

– Stockholm var derfor en naturlig arena da det nystartede Samarbeidsrådet for møbel og interiør (smi) i Oslo skulle ha sitt første felles arrangement, forteller Fredrik Torsteinsen. Som samarbeidspartner i prosjektet har den norske ambassaden stilt sine lokaler til disposisjon.
 

Utstillingen på ambassaden vil vise nyheter fra formgivere som Andreas Engesvik, Daniel 
Rybakken, Anderssen & Voll, Runa Klock, Thomas Jenkins og Linda Svedal Walsøe. 

Objektene er valgt ut av den velrenommerte kuratorduoen Kråkvik & D’Orazio, og presenteres i ulike miljøer og fargesammensetninger. Derav utstillingstittelen «A colour composition». Ambassadebygningen fra tidlig 1950-tall, tegnet av den norske arkitekten Knut Knutsen, vil danne en unik arkitektonisk ramme rundt utstillingen.
 

Målet er å styrke norsk designs posisjon i det internasjonale markedet, og få flere til å velge norske designprodukter. Dave Vikøren er også svært tilfreds med at norske designere har markert seg tydelig i det europeiske markedet de seneste årene.
 

– Det blåser en nordisk designvind over Europa, avslutter han.

Håg sin utstilling i hall A var godt besøkt under Stockholm Furniture & Light Fair 7.-11. februar. Foto: Fredrik Torsteinsen
Håg sin utstilling i hall A var godt besøkt under Stockholm Furniture & Light Fair 7.-11. februar. Foto: Fredrik Torsteinsen