Nyheter

Skjult skatt

Luis Barragán tegnet modernistiske perler. Nå er asken hans transformert til en diamant. Edelstenen skal brukes for å gjenåpne arkitektens arkiv.


Illustrasjonsfoto: Ingebjørg Semb
Fakta
  • Kunstner Jill Magid mottok diamanten, laget av Barragáns aske, i form av en 2,02 karat, delvis slipt sten i april, 2016. Det tok seks måneder å produsere diamanten.Omdannelsen foregår ved at asken gjennomgår en kjemisk prosess der karbonet skilles ut, deretter gjøres det om til grafitt, som i sin tur utsettes for ekstrem varme og trykk for å skape diamanten. Kostnaden for en slik diamant er om lag 25.000 kroner.
  • Ringen har i sommer vært vist ved Kunsthalle Sankt Gallen, i St Gallen i Sveits, som en del av utstillingen «The Proposal». Fra september til 9. september til 10. desember stilles den ut ved San Francisco Art Institute.
  • Barragán vant Pritzkerprisen i 1980 
  • Hans hjem ble lagt til Unescos verdensarvliste i 2004.

 

 

 

Arkivet og rettighetene til Mexicos mest kjente arkitekt ble kjøpt opp av den velstående forretningsmannen Rolf Fehlbaum, eier av møbelprodusenten Vitra, i 1995. Arkivet er flyttet til Basel og holdes lukket for offentligheten, ifølge The New Yorker, som berettet om utviklingen av denne usedvanlige historien den 8. august. 


Den amerikanske konseptkunstneren Jill Magid ble nemlig kjent med historien om det utilgjengelige arkivet for fire år siden og bestemte seg for å gjøre noe. Magid, som har gjort flere verk basert på institusjonell makt og rettighetsproblematikk, tok kontakt med Barragáns etterlatte. Hun fikk tillatelse til å hente ut asken fra Barragáns grav, for deretter å forvandle den til en diamant gjennom en komprimeringsprosess.

 

Kunstneren plasserte juvelen i en forlovelsesring, og denne har hun nå, ifølge den amerikanske avisen, tilbudt Fehlbaums kone, Federica Zanco. Zanco, som er direktør for The Barragan Foundation, fikk nemlig arkivet og rettighetene til Barragáns navn i forlovelsesgave fra sin mann – ihvertfall ifølge ryktene. Rettighetene håndhever hun særdeles strengt. Visstnok skal selv fotografier tatt av, eller i, bygningene hans, ha møtt krav om opphavsrett fra Zancos advokater.

 

Ifølge historien i The New Yorker, viss innhold lett kan forveksles med fiksjon, har Zanco et nærmest fetisjistisk forhold til arkivet som hun, uten innblanding fra uavhengige, har arbeidet med å katalogisere i årevis. Magid ønsker med sitt «frieri» at Zanco skal godta et bytte hvor hun får ringen med diamanten, mot å tilbakeføre arkivet og rettighetene til Mexico og arkitektens etterlatte.

 

Arkitekturnettstedet Dezeen.com rapporterer at andre deler av Barragáns familie er i sjokk og sorg over situasjonen. De mener ringen må tilbake til graven der asken skulle ha stått urørt.

 
 

Jill Magids prosjekt skal stilles ut på Oslo Arkitekturtriennales ene hovedutstilling, «Om å komme fra», som skal vises på Norsk design- og arkitektursenter fra 8. september til 27. november.

 

I utstillingen vil man få kunstnerens versjon av historien fortalt i lyd og bilde, og man vil få se de juridiske dokumentene i stridens kjerne.

 

 Kilder: The New Yorker, Dezeen.com og Wikipedia.org