Byutvikling

Skotske Dundee håper på «Guggenheim-effekten»

Nytt museum skal forandre Skottlands tredje største by, men skandalene har stått i kø.


Langs elven Tay ligger den nye museumsbygningen signert Kengo Kuma. Polarfartøyet RSS Discovery har ligget der i mange år. Foto: Hufton+Crow

Denne helgen åpner V&A Dundee, et storslått, nytt museum dedikert skotsk designhistorie, med beliggenhet ved elven Tay – 8000 kvm bygning, herav 1650 kvm gallerirom, signert den japanske arkitekten Kengo Kuma.

En klippe

Museet spiller på sin maritime beliggenhet i samspill med polarfartøyet RSS Discovery, som i sin tid bragte Robert Scott og Ernest Shackleton til Antarktis, og er i følge Kuma ment å ligne på de dramatiske klippene langs Skottlands kyst. «Den store planen for V&A Dundee var å bringe sammen natur og arkitektur, og lage en ny stue for byen,» sa den verdenskjente arkitekten i en uttalelse. Byggherrene og politikerne håper å kunne åpne Dundee mot sin historiske sjøside, og å åpne verdens øyne for byen.

Men prosjektet, som blant annet huser arkitekt Charles Rennie Mackintoshs berømte «Oak Room», har ikke gått helt smertefritt. Budsjettet har est ut og er nå på over 80 millioner pund, tre ganger så mye som utgangspunktet. Både uavhengige rapportører, innbyggeraksjoner og lokalpolitikere har uttrykt misnøye med prosess og prioritering av midler i en by som sliter med store utfordringer, blant annet innen helsevesenet. Flere har sagt at de vil boikotte åpningen på lørdag.

Charles Rennie Mackintoshs berømte «Oak Room», et "tea room", har ligget på lager i nærmere femti år. Nå har det blitt rekonstruert og er ifølge anmeldelsene museets fremste stjerne. Foto: Hufton+Crow

Bybildet

Heller ikke pressen, som var invitert til omvisning denne uken, er udelt positive til Victoria and Albert Museums nye filial, og la fram en kritikk flere byer kan kjenne seg igjen i:

«Selv om konkurranse- og PR-bildene viser V&A i strålende, ensom majestet, er virkeligheten en ganske annen.», skriver Oliver Wainwright i The Guardians anmeldelse og fortsetter: 

«Utsikten mot museet fra Dundees georgianske sentrum er allerede delvis blokkert av det ruvende omrisset til et nytt hotell og utjevnet av en påstartet jernbanestasjon, begge deler av byens hovedplan til 1 milliarder pund om å «koble byen med elva». Som i mange regenereringsprosjekter i vannkanter over hele verden, fra Salford til Cape Town, betyr dette rask oppføring av kommersielle bygninger rundt det nye kulturelle ankeret, bygget under flagget om å bringe liv til stedet. Dessverre virker det som om alt det arkitektoniske arbeidet har blitt lagt inn på museet, med liten omhu for hvordan resten av brikkene henger sammen,» skriver Wainwright.

Målet til Kengo Kuma var å lage en stue for hele byen. Foto: Hufton+Crow

Brann i magen

Dundees byrådsleder John Alexander mener derimot at åpningen av V&A Dundee allerede har gitt innbyggerne «fire in the belly», eller indre driv, som det heter, og at det er med å gi dem stolthet og optimisme i en vanskelig økonomisk tid.

– Vi har altfor lenge blitt sett på som et dårlig substitutt til noen av våre store nabobyer, men det er ikke lengre tilfellet. Folket her i byen ser på denne institusjonen og museet som sitt eget, sier han til The Guardian.

Den permanente utstillingen i det nye museumsbygget inneholder i hovedsak gjenstander fra Victoria and Albert Museums samlinger i London, og viser blant annet fram Dundees historie som spillutvikler-by (fra Sinclairs ZX Spectrum til spillet Grand Theft Auto), gummistøvler fra Hunter, tweed design av Vivien Westwood og moderne, skotsk design av Christopher Kane.